HOE TE KIJKEN NAAR TRIBALE KUNST


De beeldende kunst van Afrika, Zuid-Oost Azië en Oceanië kan, vanwege z’n vaak krachtige uitstraling en de vakkundigheid waarmee het gemaakt is, vrij makkelijk worden beoordeeld. De boodschap die ligt opgesloten in het gebruik van materiaal, vorm en stijl leidt naar een esthetisch geheel dat kenmerkend is voor de volkeren in de genoemde gebieden en als zodanig het belang van deze kunstobjecten openbaart/onthult. Om tot een beter inzicht te komen van hetgeen deze gebieden aan fascinerende kunst hebben voortgebracht is het verstandig om met het onderstaande rekening te houden.


Vernieuwing en ervaring

De kunstenaars werken met verschillende materialen en verwerken steeds nieuwe onderwerpen en motieven in hun uitingen. Sommigen van hen werken binnen visuele uitdrukkingsvormen die steeds weer herhaald worden maar toch ruimte open laten voor vernieuwing en creativiteit.


Verhoudingen

Binnen de meeste tribale kunst berusten de verhoudingen eerder op hun conceptuele betekenis dan op de fysieke maat. Het hoofd van een menselijke sculptuur bijvoorbeeld wordt vaak weergegeven ter grootte van een kwart van het geheel omdat in veel gemeenschappen het hoofd als de zetel van iemands lotsbestemming wordt beschouwd. Dit zorgt er ook voor dat er meer ruimte beschikbaar is voor belangrijke, cultureel bepalende details, die worden verduidelijkt door gelaatsuitdrukking, haarstijl, sieraden of scarificaties. In een groep figuren zijn de grootste doorgaans de belangrijkste. 


Gebaren en uitdrukkingen

De houding of de gezichtsuitdrukking van een gebeeldhouwd figuur zijn vaak aanwijzingen voor de betekenis en het belang er van. Handen die op de buik rusten, kunnen wijzen op het vermogen om kinderen voort te brengen. Neergeslagen ogen kunnen waardigheid en zelfvertrouwen en introspectie uitdrukken, en aandacht voor een wereld die buiten de eigen wereld ligt, terwijl vlammende ogen en een geopende mond kracht, agressie of het oproepen tot actie kunnen uitstralen.


Materialen

Ivoor, goud, zilver, koperlegeringen (zoals messing en brons), koraal, amber en glazen kralen zijn internationaal erkende handelswaren. Hun aanwezigheid suggereert rijkdom en zij komen regelmatig voor op koninklijke en macht symboliserende voorwerpen. Materialen als ijzererts en klei, die door uitsmelten en verhitten kunnen worden omgevormd worden naast praktische en huishoudelijke doeleinden ook gebruikt in een gewijde en rituele context waardoor recht gedaan wordt aan de karakter verandering van deze materialen.


Oppervlak

Het oppervlak van een kunstvoorwerp kan glad zijn geworden doordat het vaak is aangeraakt of ruw aanvoelen door sporen van gereedschap, verf of andere toegevoegde materialen. Een kleverig uitziend object kan bedekt zijn door het brengen van offers op een gewijde plek, het oppervlak duidt dan op ritueel gebruik. Objecten die dicht bedekt zijn met hoorn, stekels van een stekelvarken, modder en andere materialen kunnen krachten uit de wildernis vertegenwoordigen. Daartegenover kan een figuur met een serene uitstraling voorzien van een glanzend oppervlak iemand die elegant, beschaafd en ontwikkeld is, voorstellen.


Kleur en patroon

Kleuren staan vaak voor belangrijke boodschappen, maar ga er nooit vanuit dat een bepaalde kleur voor ieder volk hetzelfde betekent. Patronen, die ook voor ieder volk verschillend kunnen zijn, bieden inzicht in de individuele levenswijze en de specifieke, cultuurbepaalde esthetiek. 


Vorm en betekenis

Door hun grootte en compositie verschaffen kunstobjecten informatie met betrekking tot geloof, politiek, dagelijks leven, geslacht, mode en een groot aantal andere onderwerpen. Soms worden deze boodschappen uitgebeeld of verhaald door middel van schilderingen, foto’s en sculpturen.

Ruimtelijke verhoudingen

Hoe verhoudt een kunstwerk zich tot zijn omgeving. Was het bedoeld als zelfstandig object of was het een onderdeel van iets anders, bijvoorbeeld als onderdeel van een paleis of heiligdom. Gebeeldhouwde houten ramen en deurdoorgangen zijn op zich heel mooi, maar stel je eens voor hoe zij ooit op elkaar hebben ingewerkt met grotere bouwwerken of met mensen die er gebruik van maakten. Denk ook nog eens na over hoe een kunstenaar tweedimensionale composities zoals een schildering gebruikte om een driedimensionale vorm weer te geven.

ONDERHOUD


Zet tribale kunstobjecten nooit in de was. Ze dienen hun eigen patine te behouden.

Of u nu een ervaren verzamelaar bent of dat u onlangs uw eerste object heeft gekocht het is voor iedereen van belang om te weten hoe men het best kunstvoorwerpen kan verzorgen opdat ze voor de toekomst goed bewaard blijven. Er zijn veel mogelijkheden om de levensduur van kunst te verlengen. Deze omvatten de gebruikelijke onderhoudswerkzaamheden en het zorgvuldig nadenken over het plaatsen van de voorwerpen. Hieronder enige raadgevingen over hoe kunst het beste kan worden onderhouden.

Sla kunst nooit op in vochtige ruimtes.

Het mag voor de hand liggen, maar veel mensen beseffen niet hoe gevaarlijk vocht is voor kunstvoorwerpen en in het bijzonder voor be- en geschilderde objecten. Vocht wordt door kunst opgenomen, waardoor de verf kan gaan doorlopen en het geheel kan aantasten. Herhaald bloot stellen aan vochtigheid kan na verloop van tijd ook zorgen voor schimmel en dit effect is onomkeerbaar. De meest voorkomende vochtige ruimtes in huis zijn badkamers en keukens. De beste plaats om kunst te plaatsen is in goed geventileerde ruimtes met voldoende frisse lucht. Als alternatief kan een luchtontvochtiger gebruikt worden om de effecten van de eventuele waterdamp te minimaliseren.

Gebruik geen meubelwas op houten kunstvoorwerpen

Gebruik nooit meubelwas bij het poetsen van houten kunstobjecten. De meeste kunst heeft een tere patina of deklaag waardoor het een bepaalde uitstraling krijgt, de werking van de was kan deze teniet doen. Als het hout geen beschermlaag heeft, moet men nog voorzichtiger zijn, onbehandeld hout neemt heel snel was of vloeistof op waardoor het voorwerp een geheel andere aanblik krijgt. De beste manier om houten objecten schoon te maken is het regelmatig, twee à drie keer per week, afstoffen. Dit zorgt er voor dat er zich geen laag stof of vuil gaat vastzetten waardoor in de toekomst grotere problemen worden voorkomen. Nooit mogen vloeistoffen of schoonmaakmiddelen in contact komen met hout. Als u ooit een oud houten object heeft waarvan u denkt dat het gereinigd moet worden om de oorspronkelijke uitstraling terug te krijgen doet u er het beste aan om een deskundige te raadplegen.

Houd houten voorwerpen altijd uit direct zonlicht

Een van de meest schadelijke zaken waaraan kunst kan worden bloot gesteld is direct zonlicht of het langdurig verlichten door middel van lampen en spots. Na verloop van tijd zal het (zon-) licht het object laten verbleken en doen barsten, zaken die onomkeerbaar zijn. Ultraviolet licht is het schadelijkst voor schilderwerk en zorgt er voor dat de kleur zeer snel vervaagt en tast het ook de kracht van het pigment zelf aan. De beste manier om schadelijke effecten van licht te voorkomen, is het in de gaten houden en controleren van de lichtniveaus in de kamer. Een van de makkelijkste manieren om dit te doen is het installeren van *zonneblinden. Deze hoeft in het geheel niet lelijk te zijn en bovendien kan er dan gekozen worden om deze geheel of gedeeltelijk te sluiten, afhankelijk van het momenten het lichtniveau buiten.

Wees voorzichtig met het opslaan van kunstvoorwerpen

Als u mocht besluiten om kunstvoorwerpen op te slaan, denk dan goed na over de gang van zaken. Sla uw kunst nooit op in een souterrain, kelder of zolder, omdat deze plekken vaak erg vochtig kunnen zijn en onderhevig kunnen zijn aan grote temperatuurschommelingen. Opslagruimtes buiten als schuurtjes en dergelijke zijn ook helemaal verkeerd, niet alleen vanwege de vochtigheid maar ook vanwege de mogelijke dreiging van ongedierte.


Het beste is om voorwerpen op te bergen in het eigen huis in een niet gebruikte kamer of kast. Wikkel de objecten in een zachte gladde deken en zet alles altijd rechtop. Als er meerdere voorwerpen moeten worden opgeborgen, verpak ze dan apart en gebruik daarvoor zuurvrij papier of karton.


Door deze adviezen op te volgen draagt u er aan bij dat uw kunstvoorwerpen vele jaren in goede staat blijven verkeren. Mocht het nodig zijn en u verplaatst uw objecten, u past uw schoonmaak werkzaamheden aan en u plaatst zonnewering dan blijven uw kunstvoorwerpen voor de komende generaties in optimale staat.

AUTHENTICITEIT


Beeldhouwer, Luba, Congo

1 – Objecten die door een volk voor het gebruik binnen de eigen samenleving gemaakt zijn en daar ook gebruikt worden.


2 – Objecten die niet alleen door een volk gemaakt zijn voor het gebruik binnen de eigen samenleving, maar ook voor gebruik door andere volkeren.


3 – Objecten die op traditionele wijze van de samenleving zijn gemaakt in opdracht van andere volkeren.


4 – Objecten die op traditionele wijze van de samenleving zijn gemaakt voor de verkoop aan toeristen


5 – Objecten die door een volk als imitatie van belangrijke authentieke objecten en op traditionele wijze zijn gemaakt voor de toeristen.


6 – Objecten die op verschillende plekken gemaakt worden op basis van belangrijke originele objecten met de bedoeling ze als authentiek te verkopen.

DE MEEST VOORKOMENDE VOLKEREN


De meest voorkomende volkeren met de landen waarin ze wonen in Afrika, Zuidoost-Azië en Oceanië

Afrika

Sub-Sahara Afrika bestaat uit Noord-Afrika, West-Afrika, Zuidelijk Afrika, Centraal-Afrika en Oost-Afrika. Noord-Afrika met Soedan. West-Afrika met Benin, Burkina Faso, Gambia, Ghana, Guinee, Guinee-Bissau, Ivoorkust, Liberia, Mali, Mauritanië, Niger, Nigeria, Senegal, Sierra Leone en Togo. Zuidelijk Afrika met Botswana, Lesotho, Namibië, Swaziland en Zuid-Afrika. Centraal-Afrika met Angola, Centraal-Afrikaanse Republiek, Congo-Brazzaville, Democratische Republiek Congo, Equatoriaal-Guinea, Gabon, Kameroen en Tsjaad, Oost-Afrika met Burundi, Djibouti, Eritrea, Ethiopië, Kenia, Madagaskar, Malawi, Mozambique, Oeganda, Rwanda, Somalië, Tanzania, zambia, Zimbabwe en Zuid-Soedan.

Zie: Afrika staatkundige kaart 627 = www.kaartenenatlassen.nl

Zuidoost Azië

Zuidoost-Azië bestaat uit het vasteland van Indochina met Vietnam, Laos en Cambodja, Thailand, Taiwan,en Birma (Myanmar), het Maleisisch Schiereiland en de eilanden van de Soenda-eilanden en de Filipijnen. De eilanden van de Grote Soenda-eilanden zijn: Borneo, Java, Celebes (Sulawesi) en Sumatra en van de Kleine Soenda eilanden zijn: Adonara, Alor, Bali, Barat Daya-eilanden, Flores, Komodo, Lombok, Roti, Savoe, Solor, Soemba, Soembawa en Tanimbar-eilanden.

Oceanië

Oceanië bestaat uit Amerikaans Samoa, Australië inclusief Tasmanië, Cookeilanden, Fiji, Frans-Polynesië bestaande uit Bora Bora, Moorea en Tahiti, Guam, Hawaï, Kiribati, Marshalleilanden, Micronesië, Molukken, Nauru, Nieuw-Caledonie, Nieuw-Zeeland, Niue, Noordelijke Marianen, Norfolk, Oost-Timor, Palau, Papoea-Nieuw-Guinea, Pitcairneilanden, Salomonseilanden, Samoa, Tokelau-eilanden, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis en Futuna.


Zie: Kaart van Oceanië staatkundig 1284 = www.kaartenatlassen.nl

Volkeren / Culturen

Abron – Ivoorkust

Afar – Ethiopië en Eritrea

Akan – Ivoorkust en Ghana

Akye – Ivoorkust

Ambete / Mbete – Democratische Republiek Congo en Gabon

Anyi – Ivoorkust en Ghana

Ashanti – Ghana

Attie – Ivoorkust

Azande / Zande – Democratische Republiek Congo, Soedan en Centraal Afrikaanse Republiek

Baga – Guinee

Bamana / Bambara – Mali, Guinee, Burkina Faso en Senegal

Bambara / Bamana – Mali, Guinee, Burkina Faso en Senegal

Bamileke – Kameroen

Bamum – Kameroen

Bangwa – Kameroen /

Bassa – Kameroen en Liberia

Baule / Baoulé – Ivoorkust

Beembe / Bembe – Democratische Republiek Congo en Tanzania

Bembe / Beembe – Democratische Republiek Congo en Tanzania

Benin – Benin

Bété – Ivoorkust

Bidyogo / Bijago – Guinee

Bijago / Bidyogo – Guinee

Binji – Democratische Republiek Congo

Biombo – Democratische Republiek Congo

Boa / Bua /Bwa – Democratische Republiek Congo

Bobo – Burkina Faso / Burkina Faso

Bua / Bwa / Boa – Democratische Republiek Congo

Bushongo / Kuba- Democratische Republiek Congo

Bwa / Bua / Boa – Democratische Republiek Congo

Chamba – Nigeria en Kameroen

Chokwe / Tsokwe – Angola en Democratische Republiek Congo

Dan – Ivoorkust en Liberia

Djimini – Ivoorkust

Dogon – Mali

Ejaghem / Ekoi – Kameroen en Nigeria

Eket – Nigeria

Ekoi / Ejagham – Kameroen en Nigeria

Ewe – Togo en Ghana

Fang – Gabon, Kameroen en Guinee

Fante – Ghana en Ivoorkust

Fon – Benin en Nigeria

Grebo – Liberia en Ivoorkust

Guere – Liberia

Guro – Ivoorkust

Hausa – Kameroen, Ivoorkust en Nigeria

Hemba – Democratische Republiek Congo

Ibibio – Nigeria

Ibo / Igbo – Nigeria

Idoma – Nigeria

Igala – Nigeria

Igbo / Ibo – Nigeria

Ituri – Democratische Republiek Congo

Jimini – Ivoorkust

Jukun – Nigeria

Kirdi – Kameroen

Kissi – Guinee, Liberia en Sierra Leone

Kongo – Democratische Republiek Congo

Kota – Gabon

Kuba / Bushongo- Democratische Republiek Congo

Kulango – Ivoorkust

Kusu – Democratische Republiek Congo

Kwele – Kameroen

Kwere – Tanzania

Lega – Democratische Republiek Congo

Ligbi – Ivoorkust

Lobi – Ivoorkust en Burkina Faso

Loma / Toma – Liberia en Guinee

Lualwa – Democratische Republiek Congo

Luba – Democratische Republiek Congo

Lulua – Democratische Republiek Congo

Makonde – Tanzania en Mozambique

Mambila – Kameroen

Mangbetu – Democratische Republiek Congo

Mano – Liberia

Mbete / Ambete – Democratische Republiek Congo en Gabon

Mbole – Democratische Republiek Congo

Mende – Sierra Leone

Moba – Togo

Montol – Nigeria

Mossi – Burkina Faso

Mumuye – Nigeria

Namchi / Namji – Kameroen

Namji / Namchi – Kameroen

Ndengese – Democratische Republiek Congo

Ngbandi – Democratische Republiek Congo en Centraal Afrikaanse Republiek

Ngbaka – Democratische Republiek Congo

Nok – Nigeria

Ogoni – Nigeria

Oron – Nigeria

Ovimbundu – Angola

Owo – Nigeria

Pende – Democratische Republiek Congo

Punu – Gabon

Salampasu – Democratische Republiek Congo en Angola

Sapi – Sierra Leone

Senufo – Ivoorkust

Songye – Democratische Republiek Congo

Suku – Democratische Republiek Congo

Sukuma – Tanzania

Tabwa – Democratische Republiek Congo

Teke – Democratische Republiek Congo

Tikar – Kameroen

Tiv – Kameroen

Toma / Loma – Liberia en Guinee

Tsokwe / Chokwe – Angola en Democratische Republiek Congo

Urhubo – Nigeria

Vuvi – Gabon

Wè / Wobe – Ivoorkust en Liberia

Wobe / Wè– Ivoorkust en Liberia

Woyo – Democratische Republiek Congo en Angola

Yaka – Democratische Republiek Congo

Yombe – Democratische Republiek Congo

Yoruba – Ivoorkust en Nigeria

Zande / Azande – Democratische Republiek Congo, Soedan en Centraal Afrikaanse Republiek

Zaramo – Tanzania

Zoeloe – Zuid-Afrika

Volkeren / Culturen

Batak – Sumatra

Bontoc, – Luzon (Filipijnen)

Budai Paiwan – Taiwan

Bugi – Celebes (Sulawesi)

Dajak /Dayak – Kalimantan (Borneo)

Ibaloi – Luzon (Filipijnen)

Iban – Borneo

Ifugao – Luzon (Filipijnen)

Igorot (Bontoc, Ibaloi, Ifugao en Kalinga) – Luzon (Filipijnen)

Jarai / Jörai – Vietnam

Jörai / Jarai– Vietnam

Kalinga – Luzon (Filipijnen)

Karen (Padaung) – Thailand, Myanmar en Laos

Karo-Batak – Sumatra

Maluku – Molukken, Leti, Lakor, Babar, Tanimbar, Kaï en Aru (Zuid-Molukken)

Mamasa Toraja – Celebes (Sulawesi)

Moï – Vietnam

Naga – Assam

Nage – Flores

Ngada – Flores

Nias – Nias, Mentawaï en Enggano

Nusa-Tenggara – Kleine Soenda eilanden

Sa’dan Toraja – Celebes (Sulawesi)

Shan – Birma (Myanmar)

Toalans – Sulawesi

Toba-Batak – Sumatra

Toradja / Toraja – Celebes (Zuid-Sulawesi)

Volkeren / Culturen

Aboriginals – Australië

Antoni – Timor

Asmat gebied /Asmat area – Nieuw Guinea

Geelvinckbaai gebied / Geelvinckbaai area – Nieuw Guinea

Humboldtbaai gebied / Humboldtbaai area – Nieuw Guinea

Huon gebied / Huon area – Nieuw Guinea

Lake Sentani gebied / Lake Sentani area – Nieuw Guinea

Maori’s – Nieuw-Zeeland

Massim gebied / Massim area – Nieuw Guinea

Ramu gebied / Ramu area – Nieuw Guinea

Sepik gebied / Sepik area – Nieuw-Guinea

Tami gebied / Tami area – Nieuw Guinea